Sunday, January 16, 2011

موّت قطة و انا صغير


مش عارف اية الي فكرني بالحكاية دي دلوقت
جايز عشان زعلان شوية
جايز عشان خنقة الامتحانات
جايز بضيع وقت عشان مليش نفس ازكر حاجة
مش مهم

بس الحكاية دي كانت سر
مقلتهاش لحد
عشان ندمان عليها لحد دلوقت
مع انها من غير قصد و كنت اصلا فابتدائي

الحكاية
زمان قطتنا لولو خلفت قطة تانية صغيورة كدة و حلوة
بس كانت دماغها و الف سيف تربيها فالدولاب
وسط الهدوم
هي هدوم قديمة و مبلبسهاش
بس برده

ماما كانت كل ما بتشوفها تزعقلنا كلنا و تقول نفس الكلميتين
ارومو بقي القطط دي و ريحوني

فكنا بنحاول نحطلها القطة فكرتونة
بس هي كانت بتشيلها تاني و تحطها فالدولاب تاني
حصلت كذا كرة

فاليوم المشئوم الدنيا كانت ضلمة
مكنتش فاكر انا صحيت ليه بس صحيت و خلاص
كنا شلنا القطة فالكرتونة و لولو كانت بتنقلها كالعادة
فماما سمعت كركبة فالدولاب قالتلي الحق القطة
بتنقل بنتها تاني
فانا جريت
و من غير ما اقصد
دست علي القطة الصغيرة الي انت مكملتش يومين
لسة مغمضة

شلتها فالضلمة و انا مش عارف في اية
حاسس ان حاجة سايلة كتيرة قاعدة تنزل علي ايدي
كنت مستغرب
فتحت النور لقت القطة عشان انا دست علي بطنها سايحة فدمها
بطلع دم من بقها كتير اوي
زعلت اوي و كنت لوحدي و مش عارف اعمل اية

اللحظة بقي الي مش هنساها
اني حطيت القطة بحالتها كدة للولو
القطة علي ضهرها و قاعدة تطلع دم من بقها
لولو كل الي عملتو انها بكل حنية
قعدت تساعد بنتها و بتلحس الدم من علي بقها
كنت حاسس ان لولو زعلانة اوي
بعد ما القطة الصغيرة هديت
بطلت تطلع دم يعني
او خلصت دم بمعني اصح
لولو سابتها
هي كانت بتودع و لولو عرفت كدة
حاولت علي قد ما اقدر اخلي لولو تهتم بيها
بس لولو عارفه انها مش هتعيش فبتسبها تموت
دي حاجة فالحيوانات عامة

ساعة و لا ساعتين
القطة ماتت
لولو طفشت من البيت
و انا قلتلهم القطة لولو و هي بتنقلها خبططها فالحيطة
و ماتت
ايوة كدبت

من ساعتها لولو اصلا مبقتش تيجي البيت كتير
و فاخر ايامها حست انها بتموت خلاص
دخلت نفس الدولاب الي فيه كانت بتربي بنتها
و مكلتش حاجة لمدة 3 ايام او اكتر
و لا اي حاجة و لا لحمة و لا فراخ
جربنا معاها كل حاجة بس منفعش
و لا ميه حتي

و ماتت هي كمان
زي اخواتها




مييييييييييييييييييييييييو

No comments: