Tuesday, August 11, 2009

الباز افندي



ده اول قط انا عشت معاة
مقدرش طبعا احكي علية كل حاجة
بس هحكي الي هقدر علية


اولا
وصفه

ذكر
لونة ابيض في اسود و ديلة اسود و في اخرة 10 سم ابيض
انا اتكلمت عن الديل عشان هو القطة الوحيدة الابيض في اسود الي شفتها فيها الذيل ده
كل ما اشوف قطة ابيض في اسود اشوف ديلها بيكون كلة اسود
ده طبعا في مصر


ثانيا
سمناها لية كدة

اولا مش انا الي سمتها ده اخويا الاكبر من
و سمناها الباز افندي عشان فيلم ابن حميدو كان توفيق الدقن فية بالاسم ده
و الفيلم ده كان بييجي كتييييير
و كنا متعلقين بية


ثالثا
حياتة

حكاية الباز افندي ده بقي

و انا صغير تقريبا في اولي ابتدائي كنت بلعب في الشارع
لقيت القط ده و هو كان صغير
و كان في قطة والدة في بيت الجيران ابنها شبة القط ده
فانا افتكرتة ابنها
فرحت ارجعة
لقيت انة ده واحد شبهه مش هو
فاخدنا يعيش معانا في البيت
...
تقريبا قعد معانا بتاع سنتين
مش فاكرلة مواقف كتيير
بس و هو كان صغير كان بيلعب كتيير
اه صحيح
افتكرت موقف

احنا بنسيب القطط بتاعتنا تطلع الشارع عادي
فعيل من الشارع الي جنبنا اخد باز
و دول كانو ناس صيع و كدة
و ولاد ميكانيكية و عيشتهم كلها في الشارع

كنا لازم نعمل مغامرة عشان نرجعه
كنت عيل صغير بقي
نزلت الشارع الي جنبنا بتاع تلت مرات
عشان اجيبة
و في الاخر جيبتة و جريت
و روحت علي البيت بسرعة
بس باز كان فاكرنا كلنا
...
في حاجة الي انا مستغربلها
من ساعت ما جبنا باز
و كل ما امشي في الشوارع اغلبية الوان القطط كانت الابيض و الاسود
كنت هتجنن
طب بقيت الالوان راحت فين؟؟
لية فجأة اللون ده؟؟
مش عارف
...
بس كان قط جامد و فاكر اني كنت بحبه اوي


رابعا
مصيرة

اختفي فجأة بعد سنتين
و معرفناش عنة اي حاجة بعد كدة

في الاخر
يا ريت اكون وفيتك حقك يا باز
هفضل فاكرك


مييييييييييييييييييييييييييييو

No comments: